Jaunumi
NVA aptaujas rezultāti

Šogad aptaujā piedalījās ievērojami lielāks NVA klientu skaits.

Šī gada sākumā, no 26.janvāra līdz 12.februārim, Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) veica bezdarbnieka vai darba meklētāja statusā reģistrēto klientu elektronisko aptauju, lai noskaidrotu viņu viedokli par NVA darbību un pilnveidotu klientu apkalpošanu un e-pakalpojumus.

Piedalīties aptaujā tika aicinātas 116 668 personas, kas 2022.gadā sadarbojās ar  NVA kā bezdarbnieka vai darba meklētāja statusā reģistrētie klienti. Aptaujā piedalījās un anketas aizpildīja 6 101 respondents. Salīdzinot ar 2021.gada nogalē veikto aptauju, kad anketas bija aizpildījis 4 201 respondents, šogad ir novērojama daudz lielāka klientu atsaucība.

No respondentu kopskaita 64,8% bija sievietes (3 956 personas), 35,2% - vīrieši (2 145). Visvairāk respondentu bija vecuma grupā no 30 līdz 44 gadiem (42%), otrā plašāk pārstāvētā grupa bija vecumā  51 un vairāk gadu (27%), trešā - no 45 līdz 50 gadiem (14%). Respondentu vecumā no 25 līdz 29 gadiem bija 10%, bet respondentu vecumā līdz 24 gadiem - 7%.

46% respondentu ir augstākā izglītība, 24% - profesionālā, 22% - vidējā un 8% - pamatizglītība. 60% aptaujas dalībnieku bezdarbnieka vai darba meklētāja statusā ar NVA sadarbojās laika periodā līdz gadam, bet 13% -  ilgāk par gadu. 21% respondentu norādīja, ka vairs nav reģistrēti NVA, jo ir darba attiecībās, savukārt 6% informēja, ka viņiem darba nav, bet arī NVA viņi vairs nav reģistrēti.

Aptaujas rezultāti sagrupēti 3 tematiskajos blokos:

  1. Pakalpojumi un sadarbība ar NVA
  2. NVA darbinieku konsultēšanas prasmes
  3. E-pakalpojumi

75% respondentu apmierina NVA piedāvātā iespēja bezdarbnieka vai darba meklētāja statusam patstāvīgi pieteikties attālināti - NVA CV un vakanču portālā. 10% norādīja, ka pieteikumu izdevies aizpildīt ar NVA darbinieku vai ģimenes palīdzību, bet 15% aptaujāto iesniegumus NVA filiālē iesniedza papīra formātā.

Aptaujā tika iekļauts jautājums par saņemto konsultāciju veidu. 48% respondentu norādīja, ka saņēmuši gan klātienes, gan attālinātas konsultācijas, tikai klātienē konsultācijas bija saņēmuši 28% aptaujāto klientu, 18% konsultācijas bija saņēmuši tikai attālināti un 6% uz aptaujas anketas aizpildīšanas brīdi konsultāciju vēl nebija saņēmuši.

Vērtējot vēlamo pakalpojuma saņemšanas veidu, 36% respondentu norādīja, ka pirmo konsultāciju vēlētos saņemt klātienē, bet pārējās - neklātienē, 31% aptaujas dalībnieku konsultācijas vēlējās saņemt tikai klātienē, 29% - tiešsaistē (Zoom platformā), bet 4% norādījuši variantu “cits”.

Atbildot uz jautājumu, vai attālinātās konsultācijas sniedz pietiekoši labu atbalstu darba meklēšanas procesā, 75% respondentu atbildējuši apstiprinoši, 16% - noliedzoši, bet 9% aptaujāto attālinātu konsultāciju sadarbības periodā nebija saņēmuši.

2022.gadā visvairāk izmantotie pakalpojumi bija reģistrēšanās bezdarbnieka vai darba meklētāja statusā (5 743), karjeras konsultācijas (1 258), mācības tiešsaistes kursu platformās (999), dalība citos mācību pasākumos (787), tiešsaistes tikšanās ar darba devējiem (483), dalība nodarbinātības pasākumos (369), bet 110 respondenti bija saņēmuši citus pakalpojumus.

Atbildot uz jautājumu “Vai darbinieku sniegtā informācija bija noderīga?”, 78% atbildēja, ka informācija bija noderīga, 17% uzskatīja, ka tā bija daļēji noderīga, 5% norādīja, ka sniegtā informācija nav bijusi noderīga.

Vērtējot NVA darbinieku prasmes sniegt informāciju par situāciju darba tirgū un brīvajām darba vietām, 49% respondentu sniedza augstu vērtējumu, 33% - vidēju vērtējumu, 9% - zemu vērtējumu, savukārt 9% respondentu norādīja, ka konsultācija nav notikusi.

NVA darbinieku konsultēšanas prasmes par bezdarbnieku tiesībām un pienākumiem 62% respondentu vērtējuši kā augstas, 24% pauda viedokli, ka konsultēšanas prasmes ir vidējas, 7% tās vērtēja kā zemas, 7% norādīja, ka konsultāciju nav saņēmuši.

Atbildot uz jautājumu par darbinieku konsultēšanas prasmēm par NVA pakalpojumiem, 63% respondentu tās vērtē kā augstas, 25% - kā vidējas, 6% - kā zemas, bet 6% respondentu konsultāciju vēl nav saņēmuši.

2022.gada aptaujas dati liecina, ka kopumā respondenti ar darbinieku konsultēšanas prasmēm ir apmierināti, jo vērtējums ‘’augsts’’ un ‘’vidējs’’ sniegts vairāk kā 80% atbilžu. Salīdzinot ar 2021. gada datiem, redzams, ka darbinieku konsultēšanas prasmju novērtējums ir uzlabojies par 2% līdz 6% (atkarībā no jautājuma tēmas).

Iespēju saņemt NVA e-pakalpojumus izmantoja 74% aptaujas dalībnieku, taču 26% to neizmantoja. Salīdzinot ar 2021.gada aptaujas datiem, šī gada rādītājs palielinājies par 4%.

NVA ik gadu paplašina un pilnveido e-pakalpojumu klāstu, tāpēc klienti tika aicināti novērtēt e-pakalpojumu kvalitāti. 58% aptaujāto uzskata, ka NVA e-pakalpojumu kvalitāte ir augsta, 38% to vērtē kā vidēju, bet 4% - kā zemu.

Kā biežāk izmantotos e-pakalpojumus respondenti nosauc vakanču meklēšanu  (29%), pieteikšanos bezdarbnieku vai darba meklētāju statusam (21%) un CV izveidošanu vai aktualizēšanu (12%). Mācībām elektroniski piesakās 7% aptaujāto,  mācību grupām - 6%, NVA apmeklējumiem - 5%, karjeras konsultācijām - 4%. Savukārt NVA piedāvātās e-mācības izmantojuši 6% aptaujas dalībnieku, vakanču salāgošanas rīku - 4%, bet angļu valodas testu - 2% respondentu.

Aptaujas anketā tika iekļauts arī jautājums, vai NVA darbinieki sniedz informāciju par iespēju izmantot dažādus e-pakalpojumus. Atbildot uz šo jautājumu, 68% respondentu norādījuši, ka darbinieki sniedz informāciju par iespēju izmantot dažādus NVA e-pakalpojumus, 12% - ka darbinieki šādu informāciju nesniedz, bet 20% respondentu šāda informācija nav bijusi nepieciešama.

Respondentiem, kuri norādīja, ka e-pakalpojumus neizmanto, tika lūgts norādīt galvenos iemeslus, kāpēc neizmanto e-pakalpojumus. 43% respondentu atbildēja, ka tas nav bijis nepieciešams, 19% vēlas ar darbiniekiem tikties un pakalpojumus saņem klātienē, 16% aptaujas dalībnieku par e-pakalpojumiem nav zinājuši, 13% e-pakalpojumi šķiet sarežģīti, 5%  nav datora ar interneta pieslēgumu, bet 4% nav nepieciešamo autentificēšanās rīku.

Lai pilnveidotu atbalstu klientiem un veicinātu e-pakalpojumu lietošanu, respondenti tika aicināti atbildēt uz jautājumu, kas viņus iedrošinātu biežāk izmantot NVA e-pakalpojumus. 42% respondentu iedrošinātu NVA darbinieka individuāla konsultācija vai praktiska palīdzība, 22% - informācija masu medijos un NVA sociālo portālu kontos, 17% - NVA bezmaksas informatīvā tālruņa operatoru konsultācija, 9% - NVA filiālē pieejams dators, 9% aptaujāto uzskata, ka e-pakalpojumus izmantot viņus motivētu drukātie informatīvie materiāli.

2048 aptaujas dalībnieki izteica pateicības vārdus, priekšlikumus un ierosinājumus NVA un tās darbiniekiem.