Vasaras darbs jauniešus sagatavo īstajai dzīvei
19.06.2024
(..) Vēlme gūt pieredzi un reizē labi pavadīt brīvās dienas ir tas, kas motivējis pieteikties. Lai arī paši vēl tik skaidri neapzinās, bet ieguvumu ir daudz vairāk: saprašana par to, kā naudiņa jāpelna, ko nozīmē būt darba attiecībās, kādēļ būtiska ir disciplīna, utt. Tikmēr darba devēji priecājas par papildu rokām, kas atslogo darbiniekus. (..)
(..) Dienvidkurzemē jebkurš uzņēmums var pieteikties un piedāvāt organizēt skolēnu nodarbinātību kopā ar NVA. Šo iespēju izmanto Dienvidkurzemes Komunālā pārvalde, un šovasar darbs ir 180 skolēniem vecumā no 15 līdz 20 gadiem, kas mācās vispārējās, speciālās vai profesionālās izglītības iestādēs. Katrā no vasaras mēnešiem vienlaikus tiek nodarbināti 60 jaunieši. Katram skolēnam ir iespēja strādāt no divām nedēļām līdz mēnesim.
"Amats, ko viņi ieņem, ir labiekārtošanas strādnieks. Darba pienākumos ir veikt teritorijas sakopšanu, labiekārtošanas darbus, palīdzēt stādīt, apliet vai ravēt puķu dobes, slaucīt celiņus, palīdzēt ar darbiem kapos, savākt vecās lapas, zāli, zarus," norāda novada Komunālās pārvaldes vadītāja vietnieks Andris Štolcs.
Skolēni paši dodas uz Komunālās pārvaldes četrām nodaļām Grobiņā, Nīcā, Aizputē un Priekulē, lai iesniegtu savus pieteikumus. Savukārt nodaļu vadītāji tos izvērtēja, priekšroku dodot skolēniem, kas nākuši no daudzbērnu ģimenes vai no ģimenēm ar maznodrošinātas ģimenes statusu. (..)
(..) NVA arī pilnā apmērā sedz darba algu jauniešiem, kuriem ir noteikta invaliditāte. Šomēnes novadā ir divi šādi skolēni.
(..) Komunālās pārvaldes Grobiņas nodaļas vadītājs Kristaps Kapelis pastāsta, ka darbus skolēniem sadala katru rītu. Dažreiz viņiem ir iespēja pieteikties uz tiem, kas pašus interesē, bet biežāk izvēle nemaz nav tik liela. "Ir ļoti daudz darbu, ko mēs nemaz nedrīkstam dot darīt, jo gandrīz nevienam vēl nav 18 gadi."
Ir arī tādi skolēni, kas Komunālajā pārvaldē strādājuši arī citas vasaras, tāpēc ar pienākumiem jau ir pazīstami. Tie sevi K. Kapeļa acīs jau ir pierādījuši, tāpēc viņiem tiek doti atbildīgāki uzdevumi, piemēram, nokrāsot pilsētas skvērā soliņus.
Šomēnes Dienvidkurzemes Komunālajā pārvaldē darbojas 32 puiši un 28 meitenes. Viens no viņiem ir arī septiņpadsmit gadus vecais Roberts (..). "Šī ir mana otrā vasara, kad strādāju. Un arī pagājušo reizi darbojos tepat. Vienkārši gribu vasarās kaut ko darīt, strādāt un pie reizes arī sakrāt naudu," stāsta jaunietis. Pašlaik gan konkrēts mērķis, kam iekrāto tērēs, neesot. Roberts teic, ka pārsvarā darbā vāc zarus, grābj. Darbs neesot grūts, tāpēc to dara ar prieku. (..) "Labprāt šeit uz darbu pieteiktos arī nākamgad," puisis atzina.
(..) Solvita Vītola, karjeras konsultante
Vasaras darbs ir lieliska iespēja skolēniem pilnveidot karjeras vadības prasmes, iegūt darba pieredzi, praktiski iepazīt darba vidi un darba attiecības no CV sagatavošanas un iesniegšanas līdz darba intervijai. Darba prasmju apguve un pilnveide vasaras brīvlaikā veicina gan skolēnu patstāvību, gan personības pilnveidi un savu spēju izzināšanu darbībā. (..)
(..) Vasaras darbs skolēniem ne vien sniedz iespēju praktiski iepazīt darba vidi un darba attiecības, bet arī palīdz skolēnam daudz mērķtiecīgāk plānot, patstāvīgi pieņemt pārdomātus lēmumus savas karjeras izvēlē. (..)
Manuprāt, nokļūšana darba vidē ir lieliska iespēja izzināt, vai tas, ko esmu izdomājis, man der vai tomēr neder. Un, ja saproti, ka tas tiešām ir tas, ko vēlos dzīvē darīt, turpināt uzņemto kursu un gatavoties jau studijām. (..) Protams, darbi tiek uzticēti viņu vecumam un spējām atbilstoši, bet svarīgākais tajā visā ir iespēja atrasties darba vidē, pieredzēt, kā tas ir.
Manā pieredzē ir jaunietis, kuru padziļināti interesēja inženierzinātnes, tādi mācību priekšmeti kā matemātika, fizika, ķīmija. Tā kā viņš mācījās 11. klasē, mudināju ne vairs meklēt gadījuma darbus, bet lūkoties jau to uzņēmumu virzienā, kur viņa zināšanas noderētu. Jo uzņēmumi ir ieinteresēti piesaistīt jaunus cilvēkus, var paveikties un pie kārotā darba tikt. Un tas nemaz nav neiespējami.
Individuālajās karjeras atbalsta sarunās skolēni atzīst, ka galvenā motivācija strādāt vasarā ir iespēja nopelnīt savu naudu, sakrāt to kādam lielākam pirkumam. Kā arī skolēni novērtē jauniegūtās zināšanas un darba pieredzes nozīmi. (..)
Avots: liepajniekiem.lv