Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) piedāvā plašu konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu klāstu, tostarp arī tiešsaistes kursu "Darba vides un psihoemocionālo faktoru nozīme vecāka gadagājuma cilvēkiem". Mācību viela ietver tādas būtiskas tēmas kā, piemēram, starppaaudžu komunikācija un sadarbība darba vidē, garīgā un fiziskā darba raksturojums un veidi, darba vides psihoemocionālie riska faktori un to ietekme uz veselību, izdegšanas sindroms, arodveselība un arodslimību profilakse.
Mācības motivēja iet un darīt
Dace Jelsmane ilgāku laiku bijusi bez darba. “Visu mūžu esmu nostrādājusi par šuvēju vienā darba vietā, bet veselības dēļ nācās no darba aiziet. Sapratu, ka tik daudz vairs nevaru, ir invaliditāte, vecums virs 50 gadiem… Bija pārņēmusi drūma izjūta, jutos kā no laivas izmesta.”
Apgūt NVA piedāvātos un Daces situācijā ļoti noderīgus konkurētspējas paaugstināšanas kursus ieteica karjeras konsultante. Vispirms Dace apguva kursu “Veselības veicināšana un stresa mazināšana”, bet vēlāk arī kursu “Darba vides un psihoemocionālo faktoru nozīme vecāka gadagājuma cilvēkiem”.
“Mācības deva tādu kā grūdienu, motivēja iet un darīt. Kursi bija ļoti pozitīvi, pacilājoši. Tie iedvesmoja. Vairs nejutos viena, sapratu, ka līdzīgās situācijās nokļūst arī citi,” savos iespaidos dalās Dace: “Mācību vielu pasniedzēja izklāstīja ļoti vienkārši un saprotami, minēja piemērus no savas pieredzes. Viņa mācēja atraisīt un sarunā iesaistīt pat kautrīgākos mācību grupas dalībniekus. Bija sajūta, ka mēs ar pasniedzēju sen jau esam pazīstami. Ļoti interesanti bija stāstījumi par to, kā arodgrupas risina dažādus gadījumus, mēģinot palīdzēt cilvēkiem. Varēju salīdzināt savu darba vidi ar citām. Citiem ir labāka darbavieta, alga, bet darba vide…”
Dacei ļoti patika, ka kursa apguve tiek piedāvāta tiešsaistē – videokonferenču platformā Zoom: “To NVA labi izdomāja. Lai apmeklētu kursus klātienē, man būtu jābrauc uz Dobeli, un diena sanāktu pārāk gara. Attālināti mācīties ir ērti - esi uz vietas, laiku var izbrīvēt, sakārtot un mierīgi piedalīties mācībās”. Kad kāda draudzene reiz pajautāja, kur apgūtā mācību viela varētu noderēt, Dace viņai atbildēja: “Šie kursi mani virza uz priekšu, ir vēlēšanās kaut ko darīt un cerība, ka viss nokārtosies un es tikšu ar visu galā.” Mācības ir palīdzējušas Dacei gūt jaunu skatu uz savu nākotni, sajust atbalstu un ieraudzīt jaunas iespējas.
Komunikācijā svarīga ir sapratne, iecietība un spēja adekvāti reaģēt dažādās situācijās
Sanda Medvede studē grāmatvedību un finanses augstskolā. Paralēli mācībām viņa aktīvi apmeklē pašizaugsmes kursus, kas ir būtiski mainījuši viņas skatījumu uz komunikāciju ar dažādiem cilvēkiem. Pašizaugsmes kursi sniedz dziļāku izpratni par cilvēku uzvedības, reakciju un pasaules uztveres dažādību.
Informāciju par konkurētspējas paaugstināšanas kursu "Darba vides un psihoemocionālo faktoru nozīme vecāka gadagājuma cilvēkiem" Sanda atrada NVA tīmekļvietnē. Sandas darba pieredzē ir bijuši gadījumi, kas lika secināt, ka vecākās paaudzes cilvēki ne vienmēr var būt atvērti sadarbībai, tāpēc iespēja apgūt kursu par starppaaudžu komunikāciju, tostarp vairāk uzzināt par izdegšanas sindromu, viņu ieinteresēja, jo piedāvātās mācību tēmas ir ļoti aktuālas. Sanda sazinājās ar NVA nodarbinātības aģenti un pēc konsultācijas pieteicās kursa apguvei.
Mācību laikā Sandai patika, ka pasniedzēja stāstījumu papildināja ar dzīves situāciju piemēriem, kas palīdzēja labāk izprast teorētisko materiālu. Mācības nostiprināja Sandas pārliecību, ka uz negatīvo nav jāreaģē ar negatīvo. Bieži vien cilvēks vienkārši ir pārguris vai pārdzīvo grūtu periodu, tāpēc “uzrūc”. Tādos gadījumos nevajag “rūkt” pretī, bet jāmēģina cilvēku saprast. Šī pieeja palīdzēs ne tikai darba gaitās, bet arī ikdienas situācijās, veidojot saprotošāku un harmoniskāku komunikāciju.
Ļoti nozīmīgas Sandai bija tādas kursa tēmas kā arodveselība un arodslimību profilakse, tostarp atgādinājums par obligāto veselības pārbaudi. Lai gan reizēm šo prasību izpilde var tikt atlikta, pārcelta vai izpildīta formāli, ikvienam ir jāsaprot, ka viņš pats ir atbildīgs par savu veselību.
Mācības nostiprināja pārliecību par to, ka dzīvē viss sākas ar sapratni, iecietību un spēju adekvāti reaģēt dažādās situācijās. Sanda gan vēlētos, lai viņas mācību grupas dalībnieki aktīvāk iesaistītos diskusijās, jo savstarpējā viedokļu apmaiņa sniedz daudz noderīgas informācijas par citu pieredzi. “Šādus kursus vajadzētu apmeklēt visiem – neatkarīgi no profesijas, vecuma vai pieredzes. Tie iemāca ne tikai saprast citus, bet arī neitrāli reaģēt uz dažādiem kairinājumiem,” secina Sanda.
Kurss, kas palīdz labāk izprast sevi un citus
Kad nodarbinātības aģente konsultācijas laikā Skaidrītei Lukstiņai ieteica apmeklēt tiešsaistes kursu "Darba vides un psihoemocionālo faktoru nozīme vecāka gadagājuma cilvēkiem", viņa tam piekrita. “Pašai gadi iet, tāpēc piedāvājums šķita interesants - kas notiek ar vecāka gadagājuma darbiniekiem, ko iesaka darīt, kā būt. Turklāt ar Zoom platformu protu rīkoties,” stāsta Skaidrīte.
Skaidrīte strādāja skolā par pavāru, bija jākomunicē gan ar skolotājiem, gan ar skolēniem, un tas nav viegli. Viņa piekrīt mācībās gūtajām atziņām par izdegšanu – stress darbā atsaucas gan uz veselību, gan uz attieksmi pret kolēģiem: “Sapratu, ka arī pašai jau sāka iestāties izdegšana, ko norakstīju uz nogurumu, vecumu, slodzi.”
Mācībās bija runa arī par arodslimībām. Savulaik Skaidrīte pati tam visam bija izgājusi cauri: “Tas ir laikietilpīgs un emocionāli smags process, kamēr apmeklē visus ārstus, komisiju, paiet pusotrs gads,” atzīst Skaidrīte. Turklāt tolaik viņa jutās vainīga darba devēja priekšā, īpaši tad, kad komisija ar pārbaudi apmeklēja darba vietu. Kursos uzsvēra, ka darbiniekam šādā situācijā nav jāuzņemas vaina, komisija tikai pārbauda, vai darbinieka teiktais atbilst patiesībai. Šī atziņa Skaidrītei bija ļoti svarīga.
“Kursos uzsvēra, ka darba ņēmējam nav jājūtas vainīgam par apstākļiem, ko rada darba devējs. Tas ļoti uzrunāja. Vecāka gadagājuma darbinieki nav “zemē metami”, taču daudz kas ir atkarīgs no darba devēja, piemēram, darba devēja komunikācijas veids un attieksme ietekmē darbinieka produktivitāti un pašsajūtu. Reizēm, ja vadītājs ir gados jaunāks, viņš nesaprot gados vecāku darbinieku,” stāsta Skaidrīte.
Mācības Skaidrītei patika, saistošs bija gan pasniedzējas vienkāršais stāstījums, gan dzīves stāsti – praktiskie piemēri palīdzēja labāk izprast kursa tēmas. Skaidrīte gan vēlētos, lai diskusijas mācību grupā norisinātos nevis tērzētavā, bet vairāk dzīvo sarunu veidā: “Lai uzrakstītu, jāpārdomā, ko rakstīt un kā to uzrakstīt īsi. Tas nav tas pats, kas sarunāties.”
Kurss bija vērtīgs, iegūtās zināšanas noderēs gan ikdienas komunikācijā, gan saskarsmē ar kolēģiem. “Mani jau iepriekš bija grūti izvest no pacietības, un šis kurss to vēl vairāk nostiprināja. Ja kāds ir nelaipns, vienkārši atbildu: “Jums arī priecīgu dienu!’” ar smaidu saka Skaidrīte.
Paldies Atveseļošanas fonda projekta “Prasmju pilnveide pieaugušajiem” komandai par pasākuma rūpīgo administrēšanu un koordinēšanu, paldies nodarbinātības aģentiem un karjeras konsultantiem, kuri aktīvi informē klientus par konkurētspējas paaugstināšanas iespējām, sniedz ieteikumus un palīdz pieteikties mācību grupām!