Kad Ināra Čerņika - Leimane zaudēja darbu, viņa devās uz Nodarbinātības valsts aģentūru (NVA), kur viņai piedāvāja iespēju mācīties konkurētspējas paaugstināšanas kursos. Ināra gribēja apgūt aprūpētāja prasmes, bet sākt nolēma ar kursu “Asistents pavadonis personai ar invaliditāti”. “Mammai bija nepieciešams atbalsts. Kad cilvēks pats savā dzīvē saskaras ar šādu situāciju, tad saprot, cik tas ir nozīmīgi,” stāsta Ināra: “Braucu no Bauskas uz Dobeli, jo tas bija klātienes kurss.”

Par lielu ieguvumu Ināra uzskata plašo un daudzveidīgo mācību vielas saturu. Tika iegūtas zināšanas gan par asistenta pavadoņa darba praktiskajiem aspektiem, gan par likumdošanu un iestādēm, kas sniedz atbalstu, gan par pirmo palīdzību. Ināra ierosina pirmās palīdzības sadaļā iekļaut arī praktiskas nodarbības, lai kursa dalībnieki varētu apgūt praktiskas iemaņas, kā aprūpējamā veselībai kritiskajā stāvoklī, piemēram, pareizi veikt elpināšanu vai noguldīšanu. “Ļoti noderīgas bija ar psiholoģiju saistītās lietas, par kurām biju dzirdējusi, bet tikai tagad tās sapratu dziļāk. Uzzināju, piemēram, kā darbojas spoguļneironi, kas mūsu smadzenēs atbild par dažādām psiholoģiskajām un sociālajām reakcijām,” savos iespaidos dalās Ināra un secina: “Kursi bija vērtīgi.”

Mācības sniedz ne tikai vērtīgas zināšanas, bet arī jaunas iespējas

Kad Tekla Rudzīte ieguva bezdarbnieka statusu, NVA nodarbinātības aģente Astrīda Zahare viņai ieteica apgūt kursu “Asistents pavadonis personai ar invaliditāti”, kas var noderēt ne tikai profesionālajā dzīvē, bet arī ikdienas situācijās. Lai arī pirms desmit gadiem Tekla bija beigusi sociālā aprūpētāja kursu, taču kopš tā laika daudz kas ir mainījies, tāpēc bija nepieciešams gan atjaunot iepriekšējās zināšanas, gan apgūt jaunas.

Teklai ir tante, kuras aprūpei vajadzīgas padziļinātas prasmes un izpratne. “Tante bieži no manis sagaida tādas darbības, kas jāveic asistentam, nevis aprūpētājam. Un pirms mācībām es nezināju, kā pareizi ar tanti strādāt, kā sarunāties… Apgūstot kursu, sapratu  atšķirību starp aprūpētāja un asistenta pienākumiem un mācēju tantei šo atšķirību izskaidrot. Abām kļuva mierīgāk,” teic Tekla.

“Man ir svarīgi, kā pasniedz kursu. Mācību laikā bija ļoti labs kontakts ar pasniedzēju, viņu bija patīkami klausīties.  Pasniedzēja daudz un interesanti stāstīja un visu izskaidroja, atbildēja uz visiem jautājumiem, bet, ja atbildei bija nepieciešama papildu informācija, viņa to noskaidroja un padalījās ar mums.” Pirms mācībām Teklai bija neskaidri arī vairāki juridiskie jautājumi, kas ir aktuāli, ja palīdzi cilvēkam ar veselības problēmām.

Mācības sniedza ne tikai vērtīgas zināšanas, bet arī jaunas iespējas. Pēc kursa apguves Tekla strādā bērnu aprūpes centrā, kā arī  nolēmusi oficiāli kļūt par asistentu pavadoni savai tantei. “Svarīgi, ka pēc šī kursa pabeigšanas, tiek izsniegta apliecība, kas ir noderīga darba meklēšanas procesā,” norāda Tekla.

Paldies Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda projekta “Prasmju pilnveide pieaugušajiem” komandai par pasākuma rūpīgo administrēšanu un koordinēšanu, paldies nodarbinātības aģentiem un karjeras konsultantiem, kuri aktīvi informē klientus par konkurētspējas paaugstināšanas iespējām, sniedz ieteikumus un palīdz pieteikties mācību grupām!

Konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi tiek īstenoti Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda projekta Nr. 3.1.2.5.i.0/1/23/I/CFLA/001 "Prasmju pilnveide pieaugušajiem" ietvaros.

Logo: Eiropas Savienibas karogs. Teksts Finansē Eiropas Savienība NextGenerationEU. Logo: Latvijas karogs Teksts: 2027 Nacionālais attīstības plāns